SPØRSMÅL OG SVAR OM BETALING PÅ KYSTBUSSEN.NO

Følgende spørsmål besvares på denne siden:

 

  1. Hvilke kort støttes?
  2. Kan alle MasterCard/Eurocard og Visa kort brukes?
  3. Hva er CVC2 kode?
  4. Hva er "3-D Secure", "Verified by Visa" og "MasterCard SecureCode"?
  5. Hvorfor kommer det opp en side som ber om sikkerhetskode e.l. knyttet til banken min?
  6. Jeg forsøker å betale med kortet mitt, men får stadig en melding om at kortnummeret eller andre opplysninger er feil.
  7. Det er ikke noe felt til å skrive inn kortnummer og CVC2 kode.
  8. Betaling virker ikke med min nettleser.
  9. Jeg klikker på "Bekreft betaling", men jeg kommer bare til en hvit side og ingenting skjer, hvorfor?
  10. Jeg får ikke fullført kjøpet med mobilapplikasjonen. Hva gjør jeg?

1. Hvilke kort støttes?
Bare Mastercard/Eurocard og Visa.

2. Kan alle MasterCard/EuroCard og Visa kort brukes?
Både for MasterCard/EuroCard og Visa fungerer debetkort og kredittkort. Det finnes enkelte spesielle kort som ikke skal fungere (bla. forhåndsbetalte kort).

3. Hva er CVC2 kode?
CVC2 koden er en sikkerhetskode som består av de 3 siste sifrene i signaturfeltet bakpå kortet.

4. Hva er "3-D Secure", "Verified by Visa" og "MasterCard SecureCode"?
3D Secure er en felles sikkerhetsstandard for internett betaling med VISA og MasterCard. Verified by Visa og MasterCard SecureCode er de to selskapenes implementasjon av standarden.

5. Hvorfor kommer det opp en side som ber om sikkerhetskode e.l. knyttet til banken min?
Dette er en del av 3D Secure standarden. De som utsteder et Visa eller MasterCard kort (f.eks. en bank), kan sette det opp slik at de kontaktes for ekstra sikkerhetskontroll ved alle betalinger som går gjennom 3D Secure. Hvilken ekstra sikkerhetskontroll (ingenting, nettbank kode, engangskoder, kodekalkulator), varierer fra kort til kort og utsteder til utsteder.

6. Jeg forsøker å betale med kortet mitt, men får stadig en melding om at kortnummeret eller andre opplysninger er feil.
Prøv å vente litt og prøv igjen. Betaleren må sjekke nøye at alle 16 sifre i kortnummeret er korrekt tastet inn og at cvc2 koden stemmer. Forøvrig bør du ta kontakt med din egen bank, siden bare de har tilgang til kortnummer og eventuelle feilkoder fra kortselskapet.

7. Det er ikke noe felt til å skrive inn kortnummer og CVC2 kode.
Netaxept har en egen side for Internet Explorer som er avhengig av JavaScript. Man velger først korttype, og så skal det automatisk komme opp felter for å legge inn kredittkortnummer og CVC2 kode. Dette fungerer IKKE hvis man ikke har JavaScript eller bruker en ikke kompatibel browser (som gir seg ut for å være Internet Explorer). I så fall må man klikke på knappen ”HTML-versjon” for å få en betalingsside som ikke er avhengig av JavaScript.

8. Betaling virker ikke med min nettleser.
Nettleseren må godta Cookies.

9. Jeg klikker på "Bekreft betaling", men jeg kommer bare til en hvit side og ingenting skjer, hvorfor?
Dersom dette skjer så er det som oftest problemer med kommunikasjonen til din bank. Kredittkortet ditt blir ikke belastet og du kan trygt forsøke igjen litt senere.

10. Jeg får ikke fullført kjøpet med mobilapplikasjonen. Hva gjør jeg?
Hvis du ikke får fullført kjøp på mobilapplikasjonen kan det skyldes at betalingskortet du har registrert på kystbussen.no er utgått. Hvis du har fått nytt bank- eller kredittkort må du gå inn via datamaskinen din og slette det gamle kortet og legge inn nytt.